
Historien om Final Fantasy 7
Episode III - Final Fantasy 7
Denne artikel er skrevet med tanke på min kære skolekammerat som lærte mig at elske denne genre, og ikke mindst denne titel. Han gik desværre bort for nogle år siden, og jeg håber at denne artikel vil skabe interesse til Final Fantasy universet
Anmelderne på Hi-Score
Det er en fredag formiddag, og jeg sidder og leger med min samling af PlayStation 1-spil. Mens jeg prøver den ene demo efter den anden, støder jeg på en demodisk, der indeholder filmklip fra det velrenommerede rollespil, Final Fantasy 7. Med musikken buldrende og filmen rullende, vækker det en masse varme minder. Jeg tænker tilbage på de dage, hvor jeg sad med min nyindkøbte PlayStation 1 i mit barndomshjem. Mine klassekammerater snakkede begejstret om spillet, der tog verden med storm, og selv min skolelærer spurgte mig til råds om, hvordan man kom videre i spillet og fik styr på karakteropsætningen. Det er tydeligt, at Final Fantasy VII satte standarden for spilindustrien og opnåede kultstatus blandt mange.
Final Fantasy VII var et rollespil (eller RPG, som genren også kaldes), udviklet og udgivet af Squaresoft (nu Square Enix) i 1997. Spillet blev først udgivet til Sony PlayStation, og derefter til andre platforme deriblandt PC, og blev en enorm succes verden over.
Men udviklingen af Final Fantasy 7 var en lang og udfordrende proces. Den begyndte tilbage i 1994, kort tid efter udgivelsen af det tidligere Final Fantasy-spil, Final Fantasy 6. Produktionen blev ledet af Hironobu Sakaguchi, der også var den kreative direktør for Squaresoft på det tidspunkt.
Squaresoft's vision for Final Fantasy VII var ambitiøs fra starten. De ønskede at bryde grænserne for, hvad RPG-genren kunne opnå, både visuelt og fortællingsmæssigt.
Ledet af en imponerende skare af talentfulde individer, herunder instruktør Yoshinori Kitase, producer Shinji Hashimoto og karakterdesigner Tetsuya Nomura, begyndte udviklingsprocessen. De investerede intensivt i at skabe en kompleks verden, der ville fange spillernes fantasi og trække dem ind i en fængslende fortælling. Det skulle være en titel som var mere realistisk og mere i tråd med den moderne verden end tidligere Final Fantasy-spil. Derudover ønskede Hironobu Sakaguchi også at indarbejde sociale og miljømæssige temaer, som han anså for at være vigtige på det tidspunkt.
Men et meget besværligt dilemma dukkede op til overfladen under udviklingsprocessen, og det var spørgsmålet om at skifte spilplatform fra Nintendo til Sony PlayStation. Oprindeligt var planen at udgive spillet til Nintendo 64, men da Nintendo ikke ville bruge CD'er som medieformat til deres konsoller, måtte Square finde en alternativ platform. Sony viste sig villige til at samarbejde med Square, og Final Fantasy 7 blev derfor udgivet til PlayStation i stedet. Sonys berømte konsol tilbød avanceret 3d-grafik, og dette var en ny teknologi på det tidspunkt og udgjorde en betydelig udfordring for Square at implementere. Produktionen blev yderligere forsinket af andre tekniske vanskeligheder, herunder begrænsningerne i PlayStation-konsollens hardware da Hironobu Sakaguchi ønskede at spillet skulle udnytte sit fulde potientale.
Nu kom en anden problemstilling og det var at Squaresoft stødte på økonomiske udfordringer. På trods af tidligere succes med Final Fantasy-spillene var udviklingen af Final Fantasy 7 en yderst omkostningsfuld proces. Square måtte tage betydelige lån for at finansiere spillets udvikling, og Hironobu Sakaguchi gjorde sit bedste for at holde firmaet sammen og forhindre panikken i at brede sig. På et tidspunkt var Square dog så tæt på konkurs, at Final Fantasy 7 blev anset som deres sidste chance for overlevelse som virksomhed. Alle holdt vejret, og tankerne gik på, om spillet ville blive en kommerciel succes eller blot en sidste fantasifuld flugt?
Nu kom dagen og endelig blev Final Fantasy 7 udgivet til PlayStation-konsollen i januar 1997 og det blev en enorm succes. Det blev rost af både kritikere og spillere og blev en milepæl inden for RPG-genren. Squaresoft og Hironobu Sakaguchi kunne ånde lettet op.
Final Fantasy 7's enorme popularitet var dens komplekse historie. Det var en følelsesladet fortælling, fyldt med uventede plottwists, der holdt spillerne fanget ved skærmen. Handlingen centreret omkring hovedpersonen Cloud Strife, en tidligere soldat, der slutter sig til modstandsgruppen AVALANCHE. De kæmper imod den onde organisation "Shinra", hvis udvinding af energi fra planeten truer dens overlevelse. Cloud kæmper også en indædt kamp mod sine egne indre dæmoner, da fortiden hjemsøger ham. Nu må Cloud, sammen med et væld af fascinerende karakterer inklusive Barret, Tifa, Aeris, og Red XIII, kæmpe mod "fortiden" i form af Clouds tidligere soldaterkammerat, Sephiroth. Han mener, at han er den "udvalgte" til at genoprette ro og orden ved at kræve uskyldige menneskeliv.
Uden sin musikalske komposition ville Final Fantasy ikke kunne eksistere, selvom plottet er bemærkelsesværdigt. Final Fantasys svar på John Williams hedder Nobuo Uematsu. Han har skabt nogle af de mest ikoniske temaer og melodier i videospilhistorien, og hans musik er blevet kendt for at være lige så vigtig for serien som dens historier og gameplay. Nobuo Uematsu har haft en enorm indflydelse på spilindustrien og har inspireret mange komponister.
En af de mest kendte komponister, der netop blev inspireret af Uematsu, var Yoko Shimomura, som er kendt for at have skrevet musikken til spil som Kingdom Hearts og Street Fighter II. Shimomura har offentligt talt om, hvordan Uematsu har påvirket hendes arbejde, og hvordan hun ser op til ham som en pioner inden for videospilmusik.
Uematsus arbejde vil sandsynligvis fortsætte med at påvirke spilindustrien i mange år fremover, og hans musik vil altid være en uudsletteligt del af Final Fantasy.
Efter udgivelsen af Final Fantasy 7 fortsatte Squaresoft med at udforske og udgive flere spil i den berømte serie, men intet af dem formåede at matche den enorme succes, som Final Fantasy 7 opnåede. Det var først i 2020, at fans fik chancen for at genopleve dette ikoniske spil på en helt ny måde, da en komplet remake blev udgivet til PlayStation 4.
Remaket af Final Fantasy 7 repræsenterede en omfattende opdatering af spillets grafik, lyd og gameplay, hvilket bragte det ind i den moderne æra af spil. Mens historien og karaktererne forblev intakte, tilføjede udviklerne nye elementer og forbedringer for at forfriske spilleroplevelsen. Remaket dykkede også dybere ned i karakterernes personlige historier og relationer, hvilket tilføjede en ekstra dimension til spiloplevelsen.
Selvom remaket af Final Fantasy 7 blev hyldet for sine forbedrede tekniske aspekter og dybdegående fortælling, blev det også mødt med kritik for at ændre visse aspekter af plottet og introducere nye perspektiver til historien. Trods dette forblev det et vigtigt og mindeværdigt kapitel i seriens historie for både gamle og nye fans.
Final Fantasy 7 står som et mesterværk i spilverdenen med sin magiske fortælling, mindeværdige musik og ikoniske karakterer. Det er en historie om mod, samhørighed og selvrefleksion. Uanset om det er i den digitale tidsalder, vi lever i, eller den analoge, der stadig tiltrækker mange samlere, vil Final Fantasy 7 altid være en klassiker i mange spilsamlinger. Final Fantasy-universet har altid været unikt med sin fortælling om krig, kærlighed, romantik, spænding og action. Det er noget, der har talt til fanskaren og vundet hjertet hos mange forskellige personligheder. Jeg vil blot sige til sidst, at jeg varmt kan anbefale Final Fantasy 7, og jeg er dybt taknemmelig for, at min klassekammerat introducerede mig til dette fortryllende univers. Historien om en ung mand og hans indre kamp, sammen med en gruppe oprørere, der prøver at redde planeten, og ikke mindst en mindeværdig skurk, der mener, at han kan genskabe planeten ved at udrydde dens befolkning. Hvis du endnu ikke har prøvet Final Fantasy 7, så gør dig selv den tjeneste; det er virkelig tiden og eventyret værd.