
Full Throttle
Stoffer fortæller.
George Lucas' berømte spilstudie, "LucasArts", var anerkendt for sin udvikling og udgivelse af adskillige populære og banebrydende videospil fra 1980'erne og indtil midten af 2000'erne. Blandt de mest fremtrædende titler fra LucasArts finder man klassikere som Maniac Mansion, Monkey Island-serien, samt Day of the Tentacle, blot for at nævne nogle få. Full Throttle så dagens lys takket være den unge og håbefulde programmør på daværende tidspunkt som var Tim Schafer. Han blev inspireret af biker-kulturen og den amerikanske vestkyst og det gav ham ideen til spillet. Schafer var jo ikke helt ukendt med peg og klik genren, da han havde været på de fleste produktioner hos Lucasarts. Han forelagde ideen til George Lucas firmaet, og der blev givet grønt lys- Nu kunne spillet påbegyndes med et budget på 1.million dollars som gav sved på panden for den unge programmør. Full Throttle blev udviklet ved hjælp af spilmotoren "SCUMM", som også blev benyttet til udviklingen af mange af virksomhedens tidligere eventyrspil. I modsætning til tidligere titler i genren tilbød Full Throttle en mere actionfyldt spiloplevelse samt en kompleks historie med dybdegående karakterer, og det formåede samtidig at bringe nytænkning til genren.
Som tidligere nævnt var det Tim Schafer, der stod bag konceptet til spillet og samarbejdede med forfatteren Dave Grossman om at udvikle historien og karaktererne. Deres vision var at skabe et spil henvendt til et mere voksent publikum, med en dystopisk og eksperimentel stemning, der adskilte sig fra tidligere LucasArts-spil. Holdet stod over for betydelige udfordringer med at fastholde den traditionelle eventyrspillers base, samtidig med at de skabte en genkendelig LucasArts-atmosfære. En anden udfordring var at finde den rette balance mellem spillets interaktivitet og dets fortælling. Schafer ønskede at skabe et spil, hvor spillere kunne udforske verden og interagere med karaktererne, samtidig med at historien og spillets progression bevaredes. For at skabe en mere dynamisk og realistisk verden integrerede holdet nye teknologier i spillet, herunder en 3D-renderingsmotor og et forbedret kampsystem. "Full Throttle"s historie følger Ben, lederen af motorcykelbanden "The Polecats". Ben bliver indblandet i en sammensværgelse om mordet på den tidligere ejer af motorcykelfirmaet "Corley Motors", Malcolm Corley, planlagt af hans assistent, Adrian Ripburger. Ripburger ønsker at overtage firmaet og ændre dets retning, hvilket ville betyde enden for motorcykelkulturen. Ben bliver beskyldt for mordet og må flygte for at bevise sin uskyld og stoppe Ripburgers planer.
LucasArts' karakteristiske humoristiske og ironiske tilgang til spil afspejles tydeligt i "Full Throttle". Humoren varierer fra subtile vittigheder til absurd-komiske situationer, og der er også masser af popkultur-referencer, herunder til Star Wars og Terminator. Nogle af de mest mindeværdige øjeblikke inkluderer skøre påfund og situationer, som kun LucasArts kunne have fundet på, som fx at styre robotkaniner og få dem til at marchere over et minefelt eller møde en journalist i samme container, hvor spillet startede, der siger "Hjælp mig Ben, du er min eneste håb," en klar reference til Star Wars.
I "Full Throttle" er persongalleriet både varieret og underholdende på hver deres måde. Der er en række interessante figurer, der spiller vigtige roller i historien og har deres egne unikke personligheder og karaktertræk. Nogle af de mest mindeværdige inkluderer Maureen "Mo" Corley, en hårdtslående mekaniker og leder af en rivaliserende biker-bande, der senere allierer sig med Ben for at bekæmpe Ripburger og hans bande. Malcolm Corley, grundlæggeren og lederen af Corley Motors, bliver myrdet i spillets begyndelse og sætter dermed historien i gang. Adrian Ripburger er en snedig og manipulerende forretningsmand, der søger magten i Corley Motors og er hovedskurken i spillet. Endelig er Father Torque en tidligere leder af The Polecats, nu en vis mand og mentor for Ben, og hjælper ham med at finde svar på de spørgsmål, der driver historien fremad. Gåderne i "Full Throttle" kan være udfordrende og krævende, som man forventer af et point-and-click eventyrspil fra LucasArts. Nogle af dem kræver, at spilleren finder og kombinerer de rigtige genstande på den rigtige måde for at komme videre, mens andre kræver mere kreative og logiske løsninger. En af de mere vanskelige gåder er at finde ud af, hvordan man kan komme ind i motorcykelfabrikken, hvor spilleren skal finde en løs sten i muren og sparke på den på det rigtige tidspunkt og det rigtige sted med markøren for at løse gåden.
Kampdelen i "Full Throttle" udgør en central del af spillet og adskiller sig markant fra mange andre point-and-click adventure spil. I stedet for at fokusere på at løse gåder og samle genstande, skal spilleren navigere Ben igennem forskellige motorcykelkampe og overvinde diverse udfordringer undervejs. Disse kampe kan være både intense og krævende, og det kræver præcision og strategisk tænkning for at sejre. Det er også afgørende at have den rette motorcykel og det korrekte udstyr, som kan opgraderes i løbet af spillet for at forbedre ens chancer for at vinde kampene. Denne element af action og eventyr tilføjer en unik dimension til "Full Throttle" inden for adventure-genren. Det er opfindsomt og humoristisk, hvilket ofte får spilleren til at smile, samtidig med at det tilføjer en sjov og underholdende dimension til spillet. LucasArts er kendt for deres innovative og fantasifulde tilgang til spildesign, hvor de har inkluderet alt fra lastbiler med maskingevær monteret på lygterne til flyvende racerbiler, der ligner dem fra Bruce Willis-filmen "Det femte element". I stedet for at skabe kedelige og monotone spil, formår LucasArts at fange spillerens opmærksomhed og fascinere dem med deres kreative spiluniverser.
Stemmeskuespillet i "Full Throttle" blev rost for sin høje kvalitet, især Roy Conrad, der gav stemme til hovedpersonen Ben, blev hyldet for sit arbejde. Desværre gik han bort efter optagelserne var færdige. Mark Hamil, kendt fra Star Wars-sagaen, havde også en unik måde at give stemme til Ripburger, hvilket fik spillerne til virkelig at hade skurken og føle, at han var en levende karakter. Manuskriptet var veludformet, og dialogen mellem figurerne fungerede godt. Lydsporet var også en vigtig del af spillet og indeholdt sange fra det amerikanske band "The Gone Jackels". Mange spillere husker stadig musikken som en central del af deres oplevelse med "Full Throttle". Stemmeskuespillet og musikken var afgørende for spillets atmosfære, og Roy Conrads dybe og tørre stemme passede perfekt til hovedpersonen Ben, mens den brølende garagerock passede perfekt til spillets rå og hårdtslående stemning. Efterhånden som tiden gik, voksede fanskaren, der håbede på en efterfølger til "Full Throttle". Deres ønske blev delvist imødekommet med den planlagte efterfølger med titlen "Hells on Wheels". Dog blev udviklingen af projektet stoppet midtvejs, da holdet følte, at det ikke kunne leve op til standarden sat af det første spil. I denne efterfølger skulle man følge Ben sammen med de fleste af hovedpersonerne fra det originale spil. Men man valgte at lægge større vægt på slåskampe i stedet for gåder, hvilket gjorde LucasArts-holdet nervøse, da "Full Throttle" var meget elsket og respekteret af en stor fanskare. Projektet blev droppet i 2003, og de sidste rester af det kan nu findes på YouTube-videoer og forskellige fansider.
Da LucasArts endnu en gang demonstrerede deres evne til at skabe ny spilmagi, og Full Throttle blev en stor succes, markerede det for alvor begyndelsen på Tim Schafers karriere. Den unge, håbefulde programmør forstod, hvad der skulle til for at skabe spilmagi, og sammen med Dave Grossman forstod han kunsten at fortælle en god historie. Uanset hvad andres mening måtte være, vil Full Throttle altid forblive en klassiker, der så dagens lys i 1995.